Leven met het ritme van de Zon

Ik ben een persoon die het heerlijk vind om met het ritme van de natuur en de kosmos mee te bewegen. Zoveel mogelijk natuurlijk en wat voor mij nog haalbaar en prettig voelt.
Ik heb gemerkt dat ik het heerlijk vind om met het ritme van de zon te leven en dan gaat het hier vooral om mijn slaappatroon.

Ik sta het liefst voor of met zonsopgang op.
Vaak slaap ik niet wanneer de zon ondergaat, want in de winter is dit veel te vroeg en de zomer is dit veel te laat, maar ik slaap vaak al voor 22:00u.
Maar waarom ben ik dit nu eigenlijk bewust gaan doen?
Dat komt door wat ik er over ben gaan lezen, vooral over de Ayurvedische routine.
Als je ook gaat kijken naar hoe wij leefden, toen wij meer verbonden waren met de natuur, ontwaakten wij ook net voor de zonsopgang.
De energie is dan het beste om op te staan, in alle rust en sereniteit, voordat alle hectiek weer begint van de dag.
Veel mensen zien de schoonheid niet meer in van het vroeg opstaan, maar sta er maar eens wat meer bij stil en voel de energie van de ochtend.
Volgens de Indiaanse gezondheidsleer zijn er veel positieve energieën in de lucht tijdens zonsopgang. Er schijnt veel levensenergie te zijn en daarom zeer heilzaam om mee op te staan.

Beste activiteiten tijdens de ochtend
  • Meditatie
  • Schrijven
  • Visualiseren
  • Wandelen (contact maken met de natuur die ook al ontwaakt is)
  • Yoga -> Zonnegroet
  • Sporten
Voordelen van het opstaan voor zonsopgang.
  • Betere concentratie gedurende je dag
  • Productiever
  • Vermindering van stress
  • Meer energie
  • Betere nachtrust

Nu heb ik het alleen gehad over het opstaan met de zon.
Dit komt doordat ik dit ook het belangrijkste van mijn dag vind en hier de meeste winst uit te halen valt in leven.
Maar de zon bepaald veel meer in onze dag en dit laat de Ayurvedische leer ons zien d.m.v. de verschillende energieën die er gedurende de dag zijn.

Wanneer de zon op zijn hoogste punt aan de hemel staat, is ook onze spijsverteringssysteem het sterkst en kan ons lichaam het beste ons eten verteren.
Warm eten is daarom ook in de middag het beste.
Je ziet dat dit ook vaak gedaan wordt in warme landen.
Ook in Duitsland zie je dit nog.
Wanneer we de avonduren naderen is het voor onze spijsvertering beter om licht verteerbare maaltijden tot ons te nemen.
Denk hierbij aan soep, gestoomde groenten of gewoon een kleinere portie.
Onze porties zijn vaak in de avond te groot en ontnemen ons vaak van veel energie.
Hierdoor zal je ons vaker zien bankhangen in de avond dan ons richten op anderen activiteiten zoals; een korte wandeling maken, lezen, schrijven en creatieve activiteiten zoals; schilderen, tekenen etc.
Wanneer wij tot het laatste moment op de bank blijven hangen, zullen wij vaak een onrustige nachtrust ervaren dan wanneer wij de tijd nemen om ons klaar te maken voor bed en nog van de dag te genieten en de natuur, de mooie kleuren in de lucht van de zonsondergang.

De kleine schoonmaak van je huis is ook goed om te doen in de avond.
Zo zorg je ervoor dat je de volgende dag weer een nieuwe dag hebt, een frisse start, met weer nieuwe energieën om tot je te nemen.
Je zal meer rust en ruimte ervaren tijdens je ochtend en dat stelt je vervolgens weer open voor de energieën van liefde, dankbaarheid en plezier.

Ik vind dat we hedendaags te weinig kijken naar de verschillende ritmes van de natuur wij ook wij te maken mee hebben.
Wij zijn onderdeel van de natuur en vaak beseffen wij dit niet meer en zien wij onszelf vaker als afgescheiden i.p.v. verbonden van de natuur.
Ik ben nog steeds heel erg dankbaar dat ik dit leven heb mogen manifesteren als onderneemster, waarin ik met mijn eigen ritme en het ritme van de natuur en de kosmos mag leven.

Dank je wel voor het lezen.
Ik waardeer het altijd wanneer je jouw reactie deelt en/ of jouw ervaring.

Namasté

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *